4 redenen om je bedrijfspand te verduurzamen

Verduurzaming is vandaag de dag een hot topic. Niet alleen woningen worden steeds duurzamer en energiezuiniger, ook bedrijfspanden worden alsmaar ‘groener’. En dat moet ook wel want in 2050 moeten alle kantoren en bedrijfspanden volgens het energielabel zakelijk vastgoed energieneutraal zijn. Sinds 1 januari dit jaar is het voor bedrijfspanden met een gebruiksoppervlakte 100 vierkante meter of meer al verplicht om minimaal energielabel C te hebben. De regels worden in de toekomst dus nog strenger. Een goede reden om nu alvast te kijken naar mogelijkheden voor verduurzaming van jouw bedrijfspand. Hieronder hebben we vier redenen om je bedrijfspand te verduurzamen op een rijtje gezet.

Het kan een behoorlijke kostenbesparing opleveren

Een goed geïsoleerd pand verliest minder warmte en brengt zo de stookkosten omlaag. Wanneer de isolatie van het gebouw onvoldoende is, gaat er veel warmte verloren. Je moet dan aardig wat stoken wil je het in de winter behaaglijk warm hebben op kantoor. Het aanbrengen van goede isolatie vraagt om een investering, maar deze haal je er vanwege de besparing op de stookkosten zo weer uit. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor energiezuinige lampen. Alle kleine beetjes helpen en kunnen uiteindelijk een behoorlijke kostenbesparing opleveren.

Het is beter voor het milieu

Hoe minder energie we verbruiken, hoe beter dit is voor het milieu. Veel gebouwen worden nog steeds warm gestookt op aardgas. Hierbij komt veel CO₂ vrij. CO₂ is schadelijk voor het milieu en is medeverantwoordelijk voor de opwarming van de aarde. Wanneer je je bedrijfspand verduurzaamt, neemt het energieverbruik af. Dit komt het milieu ten goede.

Het geeft het imago van je bedrijf een boost

 

Ook geeft verduurzamen het imago van je bedrijf een boost. Meer en meer mensen zien namelijk in hoe belangrijk het is om onze CO2-uitstoot terug te dringen. Zij voelen grote sympathie voor bedrijven die hier actief op inspelen door het treffen van energiebesparende maatregelen. Hoe ‘groener’ de bedrijfsvoering, hoe beter dit is voor het imago van je bedrijf. Uiteraard zullen er altijd mensen zijn die het onzin vinden, maar de groep die het wel degelijk belangrijk vindt, neemt gestaag toe. Mensen worden steeds bewuster van onze impact op de natuur.

Het heeft een positieve impact op het energielabel

Naast een positieve impact op de natuur heeft verduurzaming tevens een positieve impact op het energielabel. De overheid stimuleert bedrijven (maar ook particulieren) om energiebesparende maatregelen te treffen. Wanneer je je bedrijfspand verduurzaamt, zie je dit terug in het energielabel. En hoe ‘groener’ het energielabel, hoe beter dit is, mocht je het pand ooit willen verkopen of verhuren. Zoals gezegd worden de eisen alsmaar strenger. Heb je sinds de laatste uitgifte van het energielabel verschillende energiebesparende maatregelen getroffen? Laat dan je energielabel verlengen. Door het label te vernieuwen is deze weer up-to-date!

Gerelateerd