Opvallen in de zoekresultaten: hoe werkt dat?

Zoekresultaten, SEO, Google, zoekmachines en zoekwoorden. Wie hoger in de zoekresultaten wil komen zal deze woorden eigen moeten maken. Maar opvallen in de zoekresultaten heeft nog met veel meer te maken? We willen je niet afschrikken, maar we willen je er wel meer over vertellen. Lees je mee?

Allereerst is het goed om kort even uit te leggen van zoekresultaten zijn. Zodat we weten hoe het allemaal werkt. Google werkt natuurlijk op basis van zoekwoorden. Iemand zoekt iets, typt dat in en kijkt wat Google omhoog haalt. Dit gebeurt op basis van een algoritme. Dat algoritme werkt tweeledig. Enerzijds laat het zien welke resultaten er eerder zijn gebruikt en anderzijds gaat het razendsnel door honderdduizend websites op zoek naar het beste resultaat. Hieruit kunnen we dus twee dingen concluderen: we willen dat we goed vindbaar zijn door middel van zoekwoorden en we willen dat mensen zolang mogelijk op onze website blijven. Die twee zorgen ervoor dat we hoger in Google komen.

Begint het je hier allemaal al iets te duizelen? Vergeet dan niet dat je ook altijd een online marketing bureau kunt inschakelen. Zij nemen je deze klus graag uit handen zodat jij opvalt tussen alle zoekresultaten.

Zo opvallend mogelijk

Je website kan nog zo goed zijn en je kan nog overal de mooiste zoekwoorden hebben geplaatst op je site, maar dan nog moeten de mensen op jouw website klikken. Hoe werkt dit? Om op te vallen tussen alle zoekresultaten zijn een aantal dingen erg belangrijk. Allereerst kun je de tekst dat op Google verschijnt aanpassen.

Met de juist plug-in, wij raden je hiervoor de Yoast SEO plugin aan kun je namelijk de titel aanpassen en de meta omschrijving. Dit is de tekst dat overheen komt in het blokje wanneer je een zoekresultaat hebt. Allereerst is het heel belangrijk, en dit kunnen we wel een vuistregel noemen, dat je dit überhaupt invult. Vul je dit namelijk niet in, dan gaat Google het voor je doen. En je raadt het al: dat is hoogstwaarschijnlijk net even wat minder prikkelend dan wanneer je het zelf invult.

Opvallen doe je dus ook de meta titel en meta description pakkend te schrijven. Dit is het eerste moment dat een potentiele klant of afnemer voor jou kan kiezen. Hier wil je dus een pakkende tekst hebben afgestemd op het zoekwoorden. Gelukkig zijn er hier een paar foefjes voor.

Pakkende SEO-titel

Begin met een pakkende SEO-titel. Deze titel moet duidelijk zijn en prikkelend. Het moet precies vertellen wat de zoeker kan verwachten van de SEO-pagina. Ga dus niet geheimzinnig doen, want dan is de kans klein dat iemand gaat drukken. Wat kan helpen? Titels zoals: de beste, de snelste manier om, tips, checklist, gratis, eenvoudig en ga zo maar door. Dit noemen we trigger words.

Meta-omschrijving invullen

Yes, vervolgens ga je natuurlijk ook de meta-omschrijving invullen. Hierbij kan het werken om icoontjes erin te verwerken. Icoontjes trekken altijd de aandacht van mensen. Hoe beter deze teksten zijn, hoe groter de kans is dat een bezoeker ook daadwerkelijk op jouw website verschijnt.

Gerelateerd